ר' דוד אהרן טווערסקי מ'זאריק זצ"ל - מגזע טריסק

תולדות וסיפורי צדיקים וחסידים

די אחראים: אחראי,גבאי ביהמד

נחוניא
שר ארבעת האלפים
תגובות: 4521
זיך איינגעשריבן אום: מיטוואך יולי 18, 2012 4:46 pm

ר' דוד אהרן טווערסקי מ'זאריק זצ"ל - מגזע טריסק

  • ציטיר
  • צו לייגן א דאנק דארפט איר זיין אריינגעלאגט

תגובה דורך נחוניא »

היינט נאכט - י"א מנחם אב - איז די יארצייט פונעם צדיק רבי דוד אהרן מזאריק זצ"ל.
דער זאריקער רבי איז געווען א זון פון רבי יעקב ליב מטוריסק זצ"ל און אייניקל פונעם טריסקער מגיד זצ"ל.
ער איז געווען אן איידעם ביי רבי איציק'ל באהושער זצ"ל אן אייניקל פונעם רוזינער זצ"ל.
ער איז אומגעקומען ביי די וועלט מלחמה אינאיינעם מיט זיין גאנצע משפחה, עס איז נאר פארבליבן זיין טאכטער און איידעם דער מאחניווקער רבי זצ"ל, וועלכער האט גערופן זיין בית המדרש "מאחניווקא - זאריק".
ליידער איז שוין היינט נישט געבליבן קיין שום אייניקלעך, וויבאלד דער מאחניווקער רבי זצ"ל האט נישט איבערגעלאזט קיין קינדער.
בשעתו איז דער זאריקער רבי געווען זייער א גרויסער פועל ישועות, און אינעם ספר "לעבדך באמת" איז געווידמעט א פרק לזכרו מיט גאר שיינע סיפורים.
דער פונקטליכער יארצייט איז נישט געווען באקאנט, ביז מען האט לעצטענס געטראפן ווי אינעם יזכור בוך פון "אוסטראה" ווערט באשריבן די אקציע וואס איז פארגעקומען מחרת התענית פון תשעה באב נדחה, און עס ווערט דארט דערמאנט אז די רשעים האבן דאן אומגעברענגט דעם אלטן טוריסקער רבי'ן. לויט די השערה דארף דאס מיינען דעם זאריקער רבי'ן וועלכער איז ווי באקאנט געווען אין אוסטראה ביים אויסברוך פונעם מלחמה.
פאלגענד איז ציטירט פונעם ספר "מקדשי השם" פון הרב יחיאל גראנאטשטיין ז"ל:

טברסקי, האדמו"ר רבי דוד אהרן מז'אריק-טריסק
(תרמ"ב-תש"א)
יום אחד הוציאו הגרמנים בעיר אוסטראה את האוכלוסיה היהודית לככר השוק. איש הגיסטפו בחר מתוך הקהל 10 רבנים ואדמו"רים, ביניהם, את האדמו"ר מטריסק שהיה לבוש בקפוטת-משי-ארוכה. ראש הצוררים פנה אל הרבי בלעג:
- כהן גדול, עמך בסכנה, ברך אותו, עשה משהו למענו.
הרבי התעלם ממנו, לא השיבו דבר, כאילו לא אליו פנה. ראש הגיסטפו נכלם, ונזדעק:
- אם כך הדבר, אז תראה איך אתה רוקד. הרבי יצא במחול, בתחילה זימזם לו חרישית ניגון חסידי, נוגה, לבבי. הרבנים שעמדו מסביב, מחאו כפיים לפי הוראת הגרמנים, ואילו הרבי הגיע בעת ריקודו להתלהבות בלתי רגילה, וקולו הלך וגבר מרגע לרגע. וכך הוא המשיך בריקודו עד לגשר של הנהר בעיר. שם נורה יחד עם שאר הרבנים שנבחרו מתוך העדה.
העד, [א. ולדמן] ניצול שואה, שהיה נוכח אז בשעת מעשה, מציין בעדותו ביד ושם, ירושלים [מס. 03/2794] את דלהלן:
- מי שלא ראה זאת, לא ראה משהו אלוקי. עיני ראו זאת, ועד היום, כחלוף שנים רבות מני אז, כשאני נזכר במחזה הנ"ל - ואיני דתי במיוחד - אני יודע שאני חש בלבי כבוד והערצה לדמות האלוקית של רבי קדוש זה אשר רקד לעיני העדה כולה עד שנורה לעיניהם.
מוסר העדות אינו מפרט בעדותו את שמו של האדמו"ר, ולא את שמות שאר הרבנים והאדמו"רים שהיו באותו אירוע.
בספר פנקס אוסטראה, מופיע תאור מפורט של ההתרחשויות באותו יום מר ונמהר. הכותב הוא, אותו מר אהרן ולדמן, נביא להלן תמצית הדברים:
העיר אוסטראה היתה תחת השלטון הרוסי, עפ"י ההסכם בתחילת המלחמה בין הגרמנים לרוסים. בתאריך כ"ו בסיון תש"א (22 ביוני 1941), פלשו הגרמנים לרוסיה וכבשו בין השאר גם את אוסטראה. ומיד החלו ברדיפות בנגישות ובהשפלת היהודים. כמה שבועות לאחר השתלטותם, ביום שני י"א במנחם-אב תש"א (4 באוגוסט 1941), בשעה 4 לפנות בוקר התפרצו הגרמנים לבתי היהודים בחמת זעם וגרשו אותם מבתיהם, אנשים נשים וטף, באיומים במכות וביריות. חולים וזקנים, נכים או פצועים נסחבו בכח באכזריות, גם מתוך בית החולים וממושב הזקנים. היהודים רוכזו במדרכות הרחובות עד שניתן האות והחל מסע יסורים של כל יהודי אוסטראה לעבר העיר החדשה. בהגיע המסע לגשרים שעל נהר ויליה, השליכו הגרמנים מן הגשר אנשים או נשים שכשלו בהליכתם, אלה התנפצו אל הסלעים וטבעו לעיני המובלים.
בצידי הדרך, ליד גבול העיר, המתינו למסע שני טורים של אוקראינים פראי אדם שהכו בעוברים ביניהם ללא רחם. פצועים ומיוסרים ובאפיסת כוחות הגיע המסע למגרש ליד היער, כאשר היום כבר גדול. שם מוינו לקבוצות, ועמדו תחת השמש הלוהטת, וללא מעט מים לשתיה. באותה עת התקיימה התייעצות במפקדה הצבאית של ראש הס.ס. באשר לאופן ביצוע ההשמדה.
המרצחים ששמרו על היהודים המרוכזים במגרש, המציאו מעשי התעללות שונים, תוך כדי המתנה להוראות המפקדה. ובאותה שעה התרחש הארוע המרטיט שנזכר לעיל. גם שם משלב הכותב את התרשמותו האישית במילים: "מי שלא ראה הבעת עיניו של הרבי, שריחפו בשעת מעשה לא בעולם הזה, לא ראה מחזה עילאי מעולם".
באותו תאור מוסיף המספר פרטים שאינם מוזכרים בעדותו. הוא מציין שבין אותם רבנים ונכבדים שהוצאו מתוך הקהל היו הרבי מטריסק ובנו, וההוראה לשיר ולרקוד הופנתה ל"רבי הזקן". אך גם כאן לא נזכר, לא שמו ולא שם משפחתו.
להערכת הרב שמואל חיים יעקב גרובר ראש מכון משכנות יעקב בארה"ב, עמו התייעץ המחבר, האדמו"ר מטריסק המוזכר בעדות, הוא הרה"ק רבי דוד אהרן טברסקי האדמו"ר מז'אריק-טריסק.
האדמו"ר רבי דוד אהרן נולד בשנת תרמ"ב לאביו רבי יעקב אריה לייב מטריסק, בנו של רבי אברהם מטריסק בעל ה"מגן אברהם". רבי דוד אהרן היה חתנו של האדמו"ר רבי יצחק פרידמן מבוהוש (רוז'ין). בשנת תרס"ו עבר לז'אריק. אלפים רבים הסתופפו בצילו. נתפרסם בתפילותיו ובמופתים שנעשו על ידו.
עם פרוץ המלחמה ברח האדמו"ר מז'אריק השוכנת במערב פולין, לא הרחק מן הגבול עם גרמניה, מזרחה, במטרה להגיע לאוסטראה, בעברה השני של פולין, בה התגורר בנו הרה"ק רבי אברהם יצחק טברסקי שנהג שם באדמו"רות. אוסטראה נכבשה בתחילת המלחמה ע"י הרוסים.
אחד מחסידיו ששרד את ימי האימה, הרה"ח ר' ברוך דוד צימרמן, סיפר שפגש את האדמו"ר בעיר לוצק שגם היא נכבשה ע"י הרוסים. הרבי ביקש ממנו שיסע חזרה לעיר לודמיר בכדי לבדוק מה מתרחש בפולין. כיון שברצונו לחזור לשם. אך הקשר ביניהם נותק באותו זמן. האדמו"ר המשיך בדרכו והגיע אל בנו לאוסטראה. ר' ברוך דוד סיפר עוד, כי הוא עצמו נשלח לסיביר, ומשם שלח בחורף שנת ת"ש מכתב אל האדמו"ר לאוסטראה, והאדמו"ר שלח אליו קמח ומעט צימוקים לחג הפסח.
סביר להניח שהאדמו"ר ברח מז'אריק עם התחלת המתקפה האוירית הגרמנית, ועשה דרכו מזרחה כמו רבים אחרים שהעריכו שהפלישה וההפצצות יארכו זמן ניכר, כשהצבא הפולני יאבק להגן על ארצו בפני נסיונות הכיבוש. אך הצבא הפולני קרס תוך ימים מספר וכאשר הגיע האדמו"ר ללוצק שהיתה תחת השלטון הרוסי שפלש גם הוא לפולין מצד מזרח, הסתיימו ההתקפות הגרמניות מן האויר, מאחר ופולין כולה נכבשה בידי הפולשים הגרמנים.
רבים מן הבורחים שיערו שהחיים בצל שילטון הכיבוש יחזרו למסלולם הרגיל, עם מגבלות מסויימות, וללא התנכלויות לאזרחים מן השורה. בפרט אותם שזכרו עדיין את החיים תחת השלטון הגרמני במלחמת העולם הראשונה. על כן שבו רבים מן הבורחים למקומות מגוריהם. נראה שלשם כך ביקש האדמו"ר מן החסיד שיברר את המצב בפולין שלאחר הכיבוש, מאחר שגם רצונו היה לחזור לעיר מגוריו בפולין. נראה כי הגיעו אליו הידיעות על ההתנכלויות ליהודים, ועל הגזירות שהוטלו עליהם ולכן נשאר אצל בנו באוסטראה, שלפי ההסכם בין הגרמנים והרוסים נשארה תחת השלטון הרוסי.
אך לא לאורך זמן, שגעון הגדלות הגרמני לא ידע שבעה ובכ"ו סיון תש"א, הפרו הגרמנים את ההסכם והכריזו מלחמה נגד רוסיה ושעטו מזרחה לתוככי רוסיה, ארצו של סטאלין. בתוך כך כבשו גם את אוסטראה מיד הרוסים, ונהגו ביהודיה באותה אכזריות פראית ותאוות הרצח כמו בשאר אזורי הכיבוש.
כך נרצחו האדמו"ר הזקן רבי דוד אהרן מז'אריק-טריסק ובנו רבי אברהם יצחק. באותו יום ובלילה שלאחריו נרצחו לאחר מכן למעלה מ3000- מיהודי אוסטראה שהובלו לבורות שנחפרו ע"י משתפי הפעולה האוקראינים, קבוצות קבוצות נגררו והועמדו על שפת הבור, נורו, והופלו אל הבור.
הרב אהרן פיצ'ניק במאמר על חורבן אוסטראה [שהתפרסם בשנתון היכל שלמה משנת תש"ל 309], מונה בין הנספים באותו טבח צאצאים של ה"רב ייבי", שני בני האדמו"ר ר' אלטרוני, הרב ר' יעקב יוסף והרב ר' זאב ומשפחותיהם, הרבנית אשת הרב ר' יעקב יוסף מקיניוו, בנו הרב ר' יהודה לייב ספרד ומשפחתו, וחתניו הרב ר' אהרן בן הרב ר' זאב טברסקי האדמו"ר מקובל-טריסק, וחתנו השני הוא הרב ר' אברהם יצחק טברסקי בן האדמו"ר רבי דוד אהרן מז'אריק-טריסק.
לדברי הרה"ח ר' חיים ישראל גרינבלט מבורו-פארק ניו-יורק, שאף הוא הסתופף בצל האדמו"ר מז'אריק ושרד את המלחמה, לקח עמו האדמו"ר את אחד מנכדיו בעת הבריחה לאוסטראה, וכנראה אף הוא נספה עמם שם.
בני משפחת האדמו"ר אשר נשארו בז'אריק שבפולין, הועברו למחנה בצ'נסטכוב הסמוכה, וביום כפור תש"ג נשלחו למחנה המוות בטרבלינקה והועלו על המוקד בהושענא רבא כ"א בתשרי תש"ג. ביניהם בנו רבי שלום טברסקי וזוגתו רחל, בנו רבי יוחנן וזוגתו שיינדלה, בתו רייזלה ובעלה רבי אברהם מרדכי שפירא. [בתם של האחרונים הגב' הנקה שפירא-קרצ'מן שהתגוררה באוסטרליה היא שמסרה את המידע על הנספים, בדפי-עד של "יד ושם"].
בת אחת של האדמו"ר רבי דוד אהרן טברסקי נותרה לאחר המלחמה והיא הרבנית הצדיקת אשת חבר לאדמו"ר רבי אברהם יהושע העשיל ממחנובקא שנפטר בבני ברק בליל יום כפור תשמ"ח.
בספר החסידות מדור לדור 124, מופיע כי רבי דוד אהרן מז'אריק נספה בצ'נסטכוב בכ"א תשרי תש"ג. מכל המובאות לעיל נראה ללא ספק שמידע זה שגוי, אך יש לציין כי האדמו"ר ממחנובקא זצ"ל נהג לציין את יום הושענא רבא כיומא דהילולא של חותנו, ואולי היה זה מחמת שביום זה עלו על המוקד רבים מצאצאיו ובני משפחתו.
נחוניא
שר ארבעת האלפים
תגובות: 4521
זיך איינגעשריבן אום: מיטוואך יולי 18, 2012 4:46 pm

דער זאריקער רבי קומט צוריק פון תשליך

  • ציטיר
  • צו לייגן א דאנק דארפט איר זיין אריינגעלאגט

תגובה דורך נחוניא »

בייגעלייגט זענען צוויי בילדער וואס א גוי האט גענומען ראש השנה ווען דער זאריקער רבי איז צוריקגעקומען פון תשליך, ווערנדיג באגלייט פון די חסידים בשירה ובזמרה.
לויט ווי החסיד הישיש ר' חיים ישראל גרינבלאט שליט"א דערציילט [וועלכער איז דאן געווען אנוועזנד] האט דער רבי פלוצלונג זיך אראפגערוקט דעם שטריימל אויף די שטערן, און מען האט נישט פארשטאנען פארוואס ער טוט דאס. שפעטער האט מען באמערקט אז א גוי איז געשטאנען אויף א דאך קעגן איבער און פאטאגארפירט דעם רבי'ן, און ווי נאר דער רבי האט אראפגערוקט דעם שטריימל, איז ער אוועקגעגאנגען.
אטעטשמענטס
zork.JPG
going to tashlich 1.JPG
נחוניא
שר ארבעת האלפים
תגובות: 4521
זיך איינגעשריבן אום: מיטוואך יולי 18, 2012 4:46 pm

א בריוו פונעם זאריקער רבי'ן

  • ציטיר
  • צו לייגן א דאנק דארפט איר זיין אריינגעלאגט

תגובה דורך נחוניא »

א בריוו וואס דער זאריקער רבי זצ"ל האט געשריבן צום עסקן ר' ישראל מייזל ע"ה ער זאל העלפן ארויסראטעווען זיין איידעם דער מאחניווקער רבי זצ"ל פונעם קאמוניסטישן רוסלאנד.
לויט וויפיל מען ווייסט איז דאס דער איינציגסטער בריוו וואס איז דא פונעם זאריקער רבי'ן. ביז היינט איז געווען באקאנט אן אנדערע בריוו וואס איז געשריבן געווארן אין דעם זעלבן ענין צו הרב קוק, אבער יעצט אז מען האט געטראפן דעם בריוו, וואס די חתימה ענדלט צו די חתימות פון זיין טאטען רבי יעקב לייבעלע טריסקער זצ"ל זעט מען אז די בריוו צו הרב קוק איז נישט גע'חתמ'ט געווארן דורך אים אליינס, נאר איינער האט דאס גע'חתמ'ט און געשיקט אין זיין נאמען. [אפשר האט ער נישט געוואלט אליינס שרייבן צו הרב קוק?!].
אטעטשמענטס
letter zuriker.JPG
אוועטאר
יוסף שרייבער
שר ארבעת האלפים
תגובות: 4589
זיך איינגעשריבן אום: מוצ"ש אקטאבער 23, 2010 4:24 pm

  • ציטיר
  • צו לייגן א דאנק דארפט איר זיין אריינגעלאגט

תגובה דורך יוסף שרייבער »

דער בריוו קוקט אויך אויס צו זיין כתי"ק נאר פון נאך די ווארט ידידו. אויף צו זאגן אויף זיכער דארף מען האבען דעם בריוו אין דער האנט.
אוועטאר
בן בוזי
שר חמשת אלפים
תגובות: 5600
זיך איינגעשריבן אום: דינסטאג אוגוסט 19, 2008 12:03 pm

  • ציטיר
  • צו לייגן א דאנק דארפט איר זיין אריינגעלאגט

תגובה דורך בן בוזי »

קודם א דאנק אייך פאר אלעמען ביז אהער, אז מ'רעדט שוין וועגן דער חתימה אולי וואלט אינטערעסאנט געווען אהער צו ברענגען נאך חתימות פון אדמורי בית טוריסק וועלכע האבן אלע גע'חתמ'ט אויף אן אינטערעסאנטער אופן. יעמוד נחוניא בן הקנה...
רעוו. אהרן הירשקאוויטץ, מסדר קידושין דעיר סיראקיוז והגלילית: [email protected]
מורשת חכמי אמעריקא
נחוניא
שר ארבעת האלפים
תגובות: 4521
זיך איינגעשריבן אום: מיטוואך יולי 18, 2012 4:46 pm

  • ציטיר
  • צו לייגן א דאנק דארפט איר זיין אריינגעלאגט

תגובה דורך נחוניא »

בן בוזי האט געשריבן:קודם א דאנק אייך פאר אלעמען ביז אהער, אז מ'רעדט שוין וועגן דער חתימה אולי וואלט אינטערעסאנט געווען אהער צו ברענגען נאך חתימות פון אדמורי בית טוריסק וועלכע האבן אלע גע'חתמ'ט אויף אן אינטערעסאנטער אופן. יעמוד נחוניא בן הקנה...

דער אשכול איז געווידמעט לכבוד הרב הקדוש מזאריק הי"ד, וואס היינט איז דער יום ההילולא. [מען ברויך דא אהערברענגען די ידיעות איבער די לויה פון די רביצין וואס איז געלייגט געווארן אינעם טריסקער אשכול].
איבער אנדערע צדיקי טריסק וועלן מיר בעז"ה לייגן אינעם טריסקער אשכול.
נחוניא
שר ארבעת האלפים
תגובות: 4521
זיך איינגעשריבן אום: מיטוואך יולי 18, 2012 4:46 pm

העתק המכתב של הרב הקדוש מזאריק

  • ציטיר
  • צו לייגן א דאנק דארפט איר זיין אריינגעלאגט

תגובה דורך נחוניא »

ב"ה טשענסטחוב יום ג' תשא תרצ"ב לפ"ק "חיים ברכה וישועה"
לכבוד איש נכבבד מופלג בתו"י מפורסים לשבח מוה"ר ישראל נ"י מייזיל ד' עליו יחי'
אחרי דרך מבוא השלום!
הנני בזה בבקשה גדולה מכ"מ, כאשר שמעתי טובות על כ"מ שעוסק בגמ"ח, ובפרט בפדיון שבוים, כאשר כ"מ הוא מארץ רוסיא הארורה תושב עיר קיעוו, ובטח יודע וזוכר עוד תולדות אלופי יהודא מטשערנאביל ההצה"ק מסקווירא זצ"ל, ונכדו הוא חתני הה"צ ממאחנובקי, הוא תחת זדים הארורים מתענה תחת ידיהם ברוח' ובגש', והארץ ההוא מסוגרת אין יוצא ואין בא, אשר בטח כ"מ יודע מהעתונים גודל המרירות שסובלים אחינו האומללים מהצוררים הלאה, ואין באפשר להודיע צערם ברבים ע"י מכתבים, ולפעמים ע"י נס מגיע איזה מכתב בקול יללה ממר לבם, וצועקים הושיעו נא. וכתבו לי שיש אופן להוציאם מן הארץ ולהעלותם לארצינו הקדושה, ואני שמעתי על כ"מ שידו לו רב בענינים האלה ובעל רחמים, ע"כ הנני בזה בבקשה מכ"מ שייטיב עמנו ויורנו עוד מה לעשות בזה להוציאם מהגיהנם ההוא ולמצוה גדולה - כמובן - יחשב לכ"מ ממש פדיון שבוים, ויטריח כ"מ לעשות בזה מה שביכולתו.
המה שניים, בתי חוה תי' ובעלה הה"צ אברהם יהושיע העשיל בן ההה"צה"ק ה"ר יוסף מאיר'ל זצ"ל נכד ההצה"ק ה"ר יצחק מסקווירא זצוקלל"ה.
מגודל בטחוני במדת טובו ורודף צדקה וחסד, אשאר, ואו"ש מאדה"ש ידידו בא"מ.
דברי הדורש טובתו ומעתיר בעד כלל ישראל לרווחתם לישועתם
דוד אהרן בן אדאמו"ר הה"ק זצוקללה"ה
אוועטאר
זאמלער
שר חמישים ומאתים
תגובות: 464
זיך איינגעשריבן אום: מיטוואך מאי 12, 2010 4:26 pm

  • ציטיר
  • צו לייגן א דאנק דארפט איר זיין אריינגעלאגט

תגובה דורך זאמלער »

נחוניא האט געשריבן:א בריוו וואס דער זאריקער רבי זצ"ל האט געשריבן צום עסקן ר' ישראל מייזל ע"ה ער זאל העלפן ארויסראטעווען זיין איידעם דער מאחניווקער רבי זצ"ל פונעם קאמוניסטישן רוסלאנד.
לויט וויפיל מען ווייסט איז דאס דער איינציגסטער בריוו וואס איז דא פונעם זאריקער רבי'ן. ביז היינט איז געווען באקאנט אן אנדערע בריוו וואס איז געשריבן געווארן אין דעם זעלבן ענין צו הרב קוק, אבער יעצט אז מען האט געטראפן דעם בריוו, וואס די חתימה ענדלט צו די חתימות פון זיין טאטען רבי יעקב לייבעלע טריסקער זצ"ל זעט מען אז די בריוו צו הרב קוק איז נישט גע'חתמ'ט געווארן דורך אים אליינס, נאר איינער האט דאס גע'חתמ'ט און געשיקט אין זיין נאמען. [אפשר האט ער נישט געוואלט אליינס שרייבן צו הרב קוק?!].

די בריוו צו הרב קוק
אטעטשמענטס
twersky2.jpg
twersky2.jpg (8.57 KiB) געזען 3793 מאל
נחוניא
שר ארבעת האלפים
תגובות: 4521
זיך איינגעשריבן אום: מיטוואך יולי 18, 2012 4:46 pm

הבוחן יבחן

  • ציטיר
  • צו לייגן א דאנק דארפט איר זיין אריינגעלאגט

תגובה דורך נחוניא »

נו מען זעט דאך קלאר אז דאס איז בכלל נישט ענדליך צו די חתימה אויף די בריוו צו ר' ישראל מייזל!
נחוניא
שר ארבעת האלפים
תגובות: 4521
זיך איינגעשריבן אום: מיטוואך יולי 18, 2012 4:46 pm

רבי אברהם מרדכי שפירא ז"ל חתן הרבי מזאריק

  • ציטיר
  • צו לייגן א דאנק דארפט איר זיין אריינגעלאגט

תגובה דורך נחוניא »

דער זאריקער רבי האט געהאט אן איידעם רבי אברהם מרדכי שפירא ז"ל אן אייניקל פון צדיקי בית נעשכיז.
בשעת דער אויסברוך פון די מלחמה איז רבי אברהם מרדכי געווען אין איטאליע, און פון דארט האט ער אויסגעוואנדערט קיין פראנקרייך און זיך באזעצט אין ניצא, וואו דארט האט ער אנגעפירט א תלמוד תורה.
געציילטע טעג פאר ראש השנה פון יאר תש"ד האבן די דייטשע רשעים אים פארכאפט, און ח' תשרי תש"ד איז ער געפירט געווארן קיין אוישוויץ וואו ער איז געווארן אומגעברענגט על קידוש השם. הי"ד.
אטעטשמענטס
פון א באשרייבונג איבער די אידישע קהלה אין פראנקרייך בשעת די מלחמה
פון א באשרייבונג איבער די אידישע קהלה אין פראנקרייך בשעת די מלחמה
נחוניא
שר ארבעת האלפים
תגובות: 4521
זיך איינגעשריבן אום: מיטוואך יולי 18, 2012 4:46 pm

רבי אברהם מרדכי שפירא ז"ל חתן הרבי מזאריק

  • ציטיר
  • צו לייגן א דאנק דארפט איר זיין אריינגעלאגט

תגובה דורך נחוניא »

א בריוו וואס רבי אברהם מרדכי שפירא האט געשריבן צו א רב אין פאריז צו פארשאפן גמרות פאר די תלמוד תורה וואס ער האט מייסד געווען אין ניצא
אטעטשמענטס
מכתב מהרב שפירא (2).jpg
נחוניא
שר ארבעת האלפים
תגובות: 4521
זיך איינגעשריבן אום: מיטוואך יולי 18, 2012 4:46 pm

רבי אברהם מרדכי שפירא ז"ל חתן הרבי מזאריק

  • ציטיר
  • צו לייגן א דאנק דארפט איר זיין אריינגעלאגט

תגובה דורך נחוניא »

א בריוו וואס די רבנים אין פראנקרייך האבן געשריבן לכבודו פונעם סאראקער רב הרב מרדכי שוחטמאן ז"ל ווען ער איז געפארן קיין אמעריקא, צווישן די חתימות דערקענט מען די חתימה פון רבי אברהם מרדכי שפירא ז"ל.
אטעטשמענטס
מכתב פרידה שוחטמן.pdf
(151.77 KiB) געווארן דאונלאודעד 107 מאל
אוועטאר
msp
שר עשרת אלפים
תגובות: 18061
זיך איינגעשריבן אום: דאנערשטאג מארטש 10, 2011 10:03 am
לאקאציע: בין גברא לגברא

  • ציטיר
  • צו לייגן א דאנק דארפט איר זיין אריינגעלאגט

תגובה דורך msp »

אינטערעסאנט איז אז ס'איז פון תש"א
ווען איז ר' אברהם מרדכי ז"ל אוועק?
חכלילי עינים מיין ולבן שנים מחלב
אוועטאר
מיללער
שר עשרים אלף
תגובות: 27049
זיך איינגעשריבן אום: דאנערשטאג יוני 14, 2007 9:48 am

  • ציטיר
  • צו לייגן א דאנק דארפט איר זיין אריינגעלאגט

תגובה דורך מיללער »

זייער שיין ר' נחוניא,



msp האט געשריבן:אינטערעסאנט איז אז ס'איז פון תש"א
ווען איז ר' אברהם מרדכי ז"ל אוועק?



נחוניא האט געשריבן:דער זאריקער רבי האט געהאט אן איידעם רבי אברהם מרדכי שפירא ז"ל אן אייניקל פון צדיקי בית נעשכיז.
בשעת דער אויסברוך פון די מלחמה איז רבי אברהם מרדכי געווען אין איטאליע, און פון דארט האט ער אויסגעוואנדערט קיין פראנקרייך און זיך באזעצט אין ניצא, וואו דארט האט ער אנגעפירט א תלמוד תורה.
געציילטע טעג פאר ראש השנה פון יאר תש"ד האבן די דייטשע רשעים אים פארכאפט, און ח' תשרי תש"ד איז ער געפירט געווארן קיין אוישוויץ וואו ער איז געווארן אומגעברענגט על קידוש השם. הי"ד.
אוועטאר
msp
שר עשרת אלפים
תגובות: 18061
זיך איינגעשריבן אום: דאנערשטאג מארטש 10, 2011 10:03 am
לאקאציע: בין גברא לגברא

  • ציטיר
  • צו לייגן א דאנק דארפט איר זיין אריינגעלאגט

תגובה דורך msp »

:oops:
שכוח הרב מיללער
חכלילי עינים מיין ולבן שנים מחלב
אוועטאר
יציב פתגם
שר ששת אלפים
תגובות: 6776
זיך איינגעשריבן אום: דינסטאג יוני 25, 2013 3:17 pm

  • ציטיר
  • צו לייגן א דאנק דארפט איר זיין אריינגעלאגט

תגובה דורך יציב פתגם »

הרה"ק רבי דוד אהרן מזאריק זצ"ל

zorek2_large.jpg
אוועטאר
בן בוזי
שר חמשת אלפים
תגובות: 5600
זיך איינגעשריבן אום: דינסטאג אוגוסט 19, 2008 12:03 pm

Re: ר' דוד אהרן טווערסקי מ'זאריק זצ"ל - מגזע טריסק

  • ציטיר
  • צו לייגן א דאנק דארפט איר זיין אריינגעלאגט

תגובה דורך בן בוזי »

⁨⁨פארװערטס⁩⁩, 17 נובמבר 1919
אטעטשמענטס
⁨⁨פארװערטס⁩⁩, 17 נובמבר 1919.jpg
⁨⁨פארװערטס⁩⁩, 17 נובמבר 1919.jpg (107.79 KiB) געזען 1169 מאל
רעוו. אהרן הירשקאוויטץ, מסדר קידושין דעיר סיראקיוז והגלילית: [email protected]
מורשת חכמי אמעריקא
שמואל ק.
שר חמישים ומאתים
תגובות: 372
זיך איינגעשריבן אום: מיטוואך יולי 14, 2021 12:23 am

Re: ר' דוד אהרן טווערסקי מ'זאריק זצ"ל - מגזע טריסק

  • ציטיר
  • צו לייגן א דאנק דארפט איר זיין אריינגעלאגט

תגובה דורך שמואל ק. »

נישט צום גלויבן!
איז דאס געווען א נארמאלער ערשיינונג אין יענע צייטן?
הטוב כי לא כלו רחמיך
והמרחם כי לא תמו חסדיך
כי מעולם קיוינו לך!
שרייב תגובה

צוריק צו “צדיקים וחסידים”